Woningontruiming:waar begin je?
Wanneer een familielid overlijdt of verhuist naar een verzorgingshuis, sta je voor flinke uitdagingen. Het is een emotionele tijd, er moet verhuisd worden en er blijven vaak veel spullen achter. Het zelf ontruimen van een woning kost veel tijd en energie. Als het snel moet gebeuren, kun je het beste een professional inschakelen. Maar als je meer tijd hebt en het zelf wilt aanpakken, hebben we een paar handige tips voor je!
Neem de tijd
Het ontruimen van een woning kan emotioneel zwaar zijn. Het is een goed idee om één familielid aan te wijzen als centraal aanspreekpunt. Deze persoon zorgt ervoor dat alles soepel verloopt en dat er niets belangrijks wordt vergeten. Dit geeft de rest van de familie de ruimte om rustig alle spullen uit te zoeken en te verdelen. Vergeet ook niet om alle administratieve zaken te zaken. Er moet financieel en administratief veel geregeld worden, zoals het opzeggen van abonnementen en het afhandelen van zaken rondom de hypotheek en verzekeringen. Heb je hulp nodig? Kies dan voor woning ontruiming Garant. Een ontruimingsbedrijf kan de hele ontruiming voor je regelen.
Starten met opruimen
Waar moet je eigenlijk beginnen? Een optie is om een ontruimingsbedrijf in te schakelen. Zij zijn hierin gespecialiseerd en kunnen deze zware taak van je overnemen. Voordat zij beginnen, is het belangrijk dat de familie aangeeft welke spullen bewaard moeten blijven. Haal waardevolle items uit het huis en doe dit het best kamer voor kamer. Kleinere, waardevolle spullen kun je direct meenemen. Voor grotere meubelstukken kan dit lastiger zijn; markeer deze met gekleurd tape om aan te geven wat mee moet en wat mag blijven. Op die manier kun je alles overzichtelijk houden.
De kosten
De kosten voor het laten ontruimen van een woning kunnen flink verschillen. Dit hangt af van verschillende factoren zoals de grootte van het huis, het aantal kamers dat moet worden ontruimd, de hoeveelheid inboedel, en het aantal ontruimers dat je inhuurt. Daarnaast variëren de prijzen ook per bedrijf. Let op: een erg lage prijs kan betekenen dat de kwaliteit van de dienstverlening minder is. Over het algemeen kun je de volgende prijzen verwachten: voor een klein appartement met een of twee slaapkamers liggen de kosten tussen de €150 en €600. Voor een eengezinswoning kun je rekenen op een bedrag tussen de €500 en €1500. Bij huizen met meer dan drie slaapkamers starten de prijzen vaak bij €750 en kunnen oplopen tot €1850. Neem ook de kosten voor het afvoeren van afval mee in de berekening. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid en het soort afval liggen deze kosten gemiddeld tussen de €100 en €500. Nu weet je in ieder geval wat je kunt verwachten!
Aanmelden
Blijf op de hoogte van jouw favoriete nieuwbouwprojecten en maak een eigen account aan. Met een eigen account kun jij jouw belangstelling kenbaar maken in nieuwbouw- projecten en gemeente en ontwikkelaars laten weten hoe jij wilt wonen via jouw eigen woonprofiel. Daarnaast wordt je automatisch op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen in de regio Utrecht.
Aanmelden