Online Marketing Bureau CliQi
Lokaal nieuws woensdag 08 juni 2022

De beste tips om je werkkamer voor thuiswerken in te richten

Geconcentreerd blijven terwijl je thuiswerkt is geen gemakkelijke opgave. De koelkast, de bank en je harige beste vriend roepen allemaal dat je moet stoppen met werken en je in plaats daarvan moet koesteren in het comfort van je veilige toevluchtsoord. Maar we weten allemaal dat thuiswerken soms de enige optie is. Dus hoe bereiden we ons voor op succes? We hebben de beste tips om je werkkamer in te richten voor thuiswerken op een rijtje gezet.

1. Gebruik een ergonomisch verantwoord bureau en stoel

Een bureaustoel of tafel dat je niet goed ondersteunt lijkt misschien een klein probleem, maar het is een belangrijk detail dat op den duur enorme gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Dagen achtereen zitten op een slecht ingerichte werkplek kan leiden tot spier- en skeletaandoeningen zoals carpale tunnel. Op korte termijn leidt dit ongemak tot gebrek aan concentratie en productiviteit. En erger nog, op lange termijn veroorzaken deze problemen lichamelijke pijn en kunnen ze leiden tot ziektedagen.

Zorg daarom in ieder geval voor het juiste meubilair welke in hoogte verstelbaar is. Een werkbank, bureau, sta zit bureau, voetensteun en ergonomische bureaustoel. Koop de ergonomische producten in een gespecialiseerde winkel, zoals Bureaustoelpro.nl. De beste hulpmiddelen voor het inrichten van een ideale ergonomische werkplek.

2. Richt een werkomgeving in

Idealiter is een werkruimte alleen een ruimte om te werken. Uiteindelijk zijn we allemaal gewoontedieren. Onze geest is gebouwd om contextuele prikkels van de ruimte om ons heen te herkennen en erop te reageren. Wat dat betekent is, dat als we productief proberen te zijn in een omgeving die we eerder voor rust en ontspanning gebruikten, de kans groot is dat we die troostende afleiding gaan zoeken als we eigenlijk zouden moeten werken.

Als je het geluk hebt een logeerkamer in je huis te hebben, richt deze ruimte dan in voor een thuiskantoor. Niet iedereen heeft de luxe om een hobbykamer te veranderen naar een thuiskantoor. Indien dit voor jou ook het geval is, creëer dan een werkzone in een kamer. Richt dit gedeelte zo in dat je weinig afleiding hebt en dus geconcentreerd kan werken. Gebruik bijvoorbeeld grote planten of een kamerscherm om een deel van de kamer af te scheiden.

3. Gebruik verlichting om de ruimte te veranderen

De juiste verlichting kan een wereld van verschil maken als het gaat om productief thuiswerken. Onderzoek toont zelfs aan dat je door de kleurtemperatuur (Kelvin) van de verlichting in je werkruimte te wijzigen, het prestatieniveau aanzienlijk kunt veranderen. Met andere woorden, je kan werkelijk beter presteren door de verlichting in je thuiskantoor of werkruimte aan te passen naar koud wit licht met hoge Kelvin (K).

Door lampen te gebruiken met tenminste 6000K licht, verhoogt jouw concentratie, alertheid en prestaties. De reden daarvoor is dat de zon ongeveer 6000K is. Dus als je de verlichting op die temperatuur van Kelvin instelt, boots je sterk daglicht na en zegt jouw geest en lichaam dat het tijd is om dingen gedaan te krijgen. Dat maakt de kleurtemperatuur van 6000K perfect voor de beste thuiswerk opstelling. Gebruik warme tinten licht met een lagere Kelvin voor momenten van ontspanning.

4. Denk na over de temperatuur van je thuiswerkplek

Niets is erger dan proberen je op je taak te concentreren en je echt ongemakkelijk te voelen. De kamer is te koud, je bureau staat te laag en je stoel is moordend voor je rug. Dit brengt de productiviteit niet ten goede. Naast een goede bureaustoel, tafel en verlichting speelt de temperatuur van de ruimte ook een grote rol in jouw productiviteit.

Alles kouder dan 21 graden en warmer dan 24 graden Celsius belemmert jouw productiviteit. Bedenk wel dat iedereen anders is, dus speel wat met je thermostaat om te zien wat voor jou het beste werkt. Maar een goede uitgangspositie voor een goede werkkamer thuis is ergens in die ‘sweet spot’ tussen 21°C en 24°C.

5. Houd de werkkamer georganiseerd en schoon

Het houden van een georganiseerde en schone werkkamer wordt in verband gebracht met een betere creativiteit en een vermindering van stress. Om de zaken die je kunt zien, zoals schriften, pennen en memobriefjes, netjes en opgeruimd te houden, richt je de ruimte in met organisatie-elementen zoals pennenbak en schuiflades.

Voor de dingen die je niet kunt zien, zoals bacteriën als E. coli en Stafylokokken, richt je de werkplek in met een LIFX Clean LED-lamp. Deze lamp kun je overdag als bureaulamp gebruiken om de ruimte te verlichten met helder, focus-gevend licht. Als je klaar bent met werken, schakel je de LIFX Clean lamp over naar desinfecterend HEV-licht. Hierdoor worden oppervlakken en omgevingslucht gedesinfecteerd, zodat de ruimte schoon is en klaar is voor de volgende werkdag thuis.

Tot slot, de laatste tip voor thuiswerken

We hebben wellicht de belangrijkste tip voor het laatst bewaart; zorg goed voor jezelf. Een tevreden uitgeruste jij is het belangrijkste ingrediënt. Zie toe op die acht uur slaap en zorg voor een zekere scheiding tussen werk en privé. Als je werkdag erop zit, sluit dan de deur van je werkkamer en ontspan.

 

Terug naar overzicht

Aanmelden

Blijf op de hoogte van jouw favoriete nieuwbouwprojecten en maak een eigen account aan. Met een eigen account kun jij jouw belangstelling kenbaar maken in nieuwbouw- projecten en gemeente en ontwikkelaars laten weten hoe jij wilt wonen via jouw eigen woonprofiel. Daarnaast wordt je automatisch op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen in de regio Utrecht.

Aanmelden